Egészség-zóna

Kiegyensúlyozott táplálkozás - érvek, tippek, tények

Egészség-zóna

A Kométa termékei előállításához a súly, a hústartalom és az optimális felhasználás figyelembevételével gondosan válogatott sertésekből nyert alapanyagokat használ. A Kométa szakmai kritériumai is hozzájárulnak a kitűnő magyar hús és húskészítmények nemzetközi elismertségének növeléséhez. A megfelelő mennyiségben bevitt hús kifejezetten szükséges a szervezet egyensúlyának fenntartásában.

A hús szerepe az egészséges táplálkozásban

A megfelelő mennyiségben bevitt hús kifejezetten szükséges a szervezet egyensúlyának fenntartásában. A magyar készítmények választása egyértelműen jó döntés. A táplálkozás célja - amellett, hogy önmagában is jelentős élvezeti értéket jelenthet - elsősorban a szervezet anyagcseréjének fenntartása.

A szervezet napi tápanyagszükségletét leggyakrabban az alapvető táplálékokból bevitt kalória arányában határozzák meg az alábbiak szerint:

Szénhidrát 50-70%
Zsír 15-30%
Ebből telitett <10%
Fehérje 9-12%

Bár a fentiek alapján is látszik, hogy a fehérjében gazdag húsok fogyasztása szükséges, az nehezen meghatározható, hogy milyen mértékben. Amerikai táplál-kozástudományi szakértők a mennyiség meghatározásának megkönnyítése érdekében kidolgozták az ún. táplálék-piramist, amely közérthető formában foglalja öszsze, melyik táplálékféleségből mennyit kell fogyasztani:

A piramis ajánlásai szerint e legtöbbet szénhidrát tartalmú ételekből javasolt fogyasztani, amelyet a zöldség-gyümölcs követ. A húsból - húskészítményekből napi 2-3 egység az ajánlott (egy egység: 10 dkg nyers hús vagy 5 dkg sovány felvágottat jelent). Ideális táplálék tehát nem létezik, ehelyett sokféle nyersanyagból, sokféle módon elkészített ételekből álló étrend szükséges, amelyben a megfelelő mennyiségű és minőségű húsnak feltétlenül helye van.

Miért szükséges mindennap húst / húskészítményt fogyasztani?

Elsősorban a jelentős fehérjetartalom miatt. Az emberi szervezet saját fehérjéit a növényi és állati eredetű táplálékokból építi fel úgy, hogy azokat építőelemeire, aminosavakra bontja. Bizonyos nélkülözhetetlen (esszenciális) aminosavak a természetben megfelelő mennyiségben csak a húsokban találhatóak meg. A hús ezen felül fontos vitamin és ásványi anyag forrás. Megfelelő táplálkozás esetén a napi B12-vitamin szükséglet mintegy 70 %-a húsokkal és húskészítményekkel kerül be a szervezetbe (20 % tejjel, 10 % tojással; növényi eredetű táplálékokban nincs B12-vitamin). A B12 vitamin többek között a vérképzésben játszik fontos szerepet, hiánya esetén vérszegénység alakulhat ki, illetve felléphetnek idegrendszeri tünetek is. Jelentős szerepe van még a húsnak a B1-, B2-, B6-vitamin-, niacin- valamint a cinkszükséglet kielégítésében is. A szervezet számára nagy mennyiségben fontos ún. makroelemek közül a nátrium és a kálium megfelelő arányban található a húsokban. Ez a két elem együtt szabályozzák a szervezet vízegyensúlyát és normalizálják a szív ritmusát. Figyelni kell azonban a helyes mértékű bevitelre: a nátrium/kálium arány eltolódása az idegrendszer és az izomműködés zavarát okozza, illetve a túlzott nátriumbevitel magas vérnyomás kialakulásával járhat. Külön ki kell emelni a húsok vasanyagcserében játszott szerepét. Az ún. vörös húsokból illetve a húskészítményekből a vas jól felszívódik, különösen akkor, ha C-vitamin tartalmú táplálékkal együtt fogyasztjuk (pl. Kométa Kemencés sonka és paradicsom, paprika, retek). Húsvét tájékán tehát - főleg, ha valaki betartotta a Nagyböjtöt - a finom húsfalatok mellé érdemes zöldségeket is fogyasztani, hogy a szervezet vasraktárait minél hatékonyabban feltöltsük.

9 érv a sertéshús mellett
  1. Szelén véd a szabadgyökök ellen, erősíti az immunrendszert, segíti az izomműködést
  2. Karnitin javítja az anyagcserét, a teljesítőképességet és a regenerálódást
  3. D vitamin segíti a kalcium beépülését a csontokba
  4. Fehérjék az erő, az energia és az izomfelépítés alapja
  5. Cink erősíti az ellenállóképességet, kedvezően befolyásolja a növekedést és az anyagcserét
  6. Vas a vérszegénység, fáradtság, levertség ellen
  7. Kreatin kedvezően befolyásolja a regenerálódást, növeli az izomerőt
  8. Cholin elősegíti a zsírok lebontását és javítja a memóriát
  9. B vitaminok javítja: a koncentrációt, a kondíciót az idegműködést
9 tipp az egészséges sertéshús ételek elkészítéséhez
Egészséges sertéshús ételek nap mint nap!

A sertés a leggyakrabban fogyasztott hús Magyarországon, ami nem véletlen, hiszen nagyon ízletes fogásokat készíthetünk ebből a fehérjében, vitaminokban és nyomelemekben gazdag alapanyagból. Az egészséges étrendbe is könnyen beilleszthető, ehhez elég néhány praktikus tippet a fejünkben tartani.

1. Okosan a konyhában!

A húsból k.szült étel zsírtartalmát a megfelelő ételkészítési módokkal alacsonyan tarthatjuk: pl. rántott szelet helyett süssük a hússzeleteket teflon edényben vagy sütőben kevés zsiradékkal, de elkészíthetjük akár sütőzacskóban vagy alufóliában sütve is.

2. Számít a körítés:

A húst mindig sok körettel (pl.: zöldséggel, salátával) fogyasszuk, így az elfogyasztott étel energiatartalmát csökkenthetjük és egyszerre több értékes tápanyagot juttatunk a szervezetünkbe.

3. Kiváló alapanyagok.

Ügyeljünk rá, hogy élelmiszereinket, de különösen a húst, mindig megbízható, minőségi forrásból szerezzük be. A kitűnő minőségű sertéshús teljes értékű, elsőrendű fehérjetartalmú élelmiszer, amelynek vastartalma jobban hasznosul, mint a növényi eredetű vas.

4. Sertéshús előnyei.

A sertéshús jól beilleszthető az egészséges táplálkozás keretei közé, (elég arra figyelnünk, hogy alacsonyabb zsírtartalmú sertéshúsfajtát: pl. sertéscomb, sertéslapocka válasszunk, ezt megfelelő módon készítsük el és könnyű, vitamindús köretet válasszunk mellé).

5. Só helyett az ízeké a főszerep.

A sertéshúsból nagyon ízletes fogásokat készíthetünk, de figyeljünk rá, hogy kevés sót használjunk, helyette inkább sok zöldfűszerrel ízesítsünk. Ízletes, omlós ételt kapunk, ha zöldségekkel, gyümölcsökkel tűzdeljük meg a húst, így nemcsak változatosabb, de egészséges fogást is készíthetünk.

6. Egy jó szendvics.

Egy gondosan elkészített szendvics tartalmaz mindent, amire az egészségesen táplált szervezetnek szüksége lehet. Kenyérből válaszszuk inkább a teljes kiőrlésűt, sajtból a soványabbat, gazdagítsuk a szendvicset sok zöldséggel, salátával, és a sertéshúsból készült felvágottak közül is válasszuk az alacsony nátrium tartalmút.

7. Figyeljünk az egyensúlyra!

Ahhoz, hogy súlyunkat megőrizzük és egészségesen táplálkozzunk, fontos, hogy minden ételfajtából csak a megfelelő mennyiséget fogyasszuk. A sertéshús ajánlott napi adagja 10 dkg sovány sertéshús, vagy 4-5 dkg felvágott.

8. A változatos étrend

izgalmasabb és egészségesebb, ételeinket nagyobb kedvvel fogyasztjuk, és kevesebbet is eszünk, ha nem unalmasak. A húsos fogásokat is sokféleképpen variálhatjuk, például leveseinket gazdagíthatjuk sertéshúsból készült levesbetétekkel, mint a húsgombócok és a májgombóc.

9. Segítünk,

hogy ételeid ötletesek legyenek. Honlapunkon hasznos tippeket, és izgalmas recepteket találsz.

Törekszünk arra, hogy természetes takarmánnyal táplált sertésekből szigorú szakmai kritériumok alapján egészséges, tápanyagokban és vitaminokban gazdag termékeket állítsunk elő.

A vásárlók pontos tájékoztatása érdekében bevezettük termékeinken az Irányadó Napi Beviteli Érték (INBÉ) feltüntetését is. Az energiamennyiség mellett információt kaphatnak a cukor, zsír, zsírsav és nátrium tartalomról is egy adag ételre vetítve. Az INBÉ rendszerről az alábbi honlapon részletes leírás található: www.mitiseszemiszom.hu